we voelen nattigheid - Reisverslag uit Montefiascone, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu we voelen nattigheid - Reisverslag uit Montefiascone, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu

we voelen nattigheid

10 Oktober 2013 | Italië, Montefiascone

Van Bolsena naar Montefiascone 20,4 km

Bij het vertrek uit Bolsena hing er al een enorme grauwe wolkenmassa over het meer die er niet gezellig uit zag. Af en toe piepte er een zonnestraaltje doorheen maar na een half begon de regen. We liepen ongeveer een uurtje in de regen toen bleek dat met name de poncho van mijn lief toch niet erg waterdicht meer was. We stonden midden in de bossen en de het zachte regenen hield op en het werd stortregen. We hebben een kwartiertjes "geschuild" onder een boom, waar de regen minder hard kon doordringen. De hevigheid nam iets af en we zijn maar weer gaan lopen. Er stond een kapelletje langs de weg dat gelukkig als slot alleen maar een touwtje had dat we los konden maken.Vlug even iets droogs aantrekken en nog maar weer even wachten. Gelukkig stonden er toevallig 2 stoelen zodat we de voeten even rust konden geven.
Na een half uur toch maar weer de natte spullen aan en op weg er zat weinig anders op. Onderweg zagen we een grote kudde schapen zodat we direct alert waren of er losse honden bij liepen. Die waren er wel maar ook de herder in zijn jeep die de kudde begeleidde. We lieten de schapen lekker voorop tot ze in de andere wei waren en versnelden toen. Er was een schaap uit de kudde in de beek beland(droog) maar kon er niet meer uit. We zijn niet eens begonnen om te proberen het beestje te helpen geen beginnen aan voor ons. Wel tegen de herder gezegd die 400 m verderop net uit zijn auto kwam. Maar die wist het al en bedankte voor de tip.
De weg gaf ons zowel wat het landschap als wat betreft de regen sterke associatie met 2007 toen we in Frankrijk door de regen ploeterden. Gelukkig was hier geen modder.
Montefiascone is bekend om het verhaal van de wijnproever die voor zijn heer vooruit moest gaan om overal de kwaliteit van de wijn te testen. Als die dan goed was kraste hij "est!" op de herberg. In Montefiascone was er een herberg waarop stond " est!" "est!!" "est!!!" Hier bleek de proever zich dan ook dood gedronken te hebben. De wijn heet nog steeds zo hier. Misschien iets voor vanavond als opwarmertje?
We zien een grote steen zeg maar een mijlpaal waarop aangegeven staat dat het nog 100 km is naar Rome. Wij kunnen dat met onze route echt niet terugvinden en denken dat het ietsje verder is , maar ach die paar kilometer .....