finale met een hobbel - Reisverslag uit Trastevere, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu finale met een hobbel - Reisverslag uit Trastevere, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu

finale met een hobbel

16 Oktober 2013 | Italië, Trastevere

Van La Storta naar Rome 15 km

In de vroege ochtend worden we wakker van het gekletter van de regen, ook vannacht nogal onweer gehad. Zullen we nat eindigen vandaag?
De zusters hebben een italiaans ontbijt klaarstaan maar sinds weken krijgen we een goede kop koffie erbij voor italiaanse begrippen.
We gaan op weg en de temperatuur is prima. We lopen inderdaad naast en soms tussen het verkeer. De grootste stroom is richting Rome en omdat wij links lopen is het aan onze kant iets minder druk. Eigenlijk hebben we niet zoveel last van de herrie en de stank omdat we er op rekenden.
Vrienden van ons, Ans en Wil met zus en zwager , die toevallig in Rome zijn wachten ons op het St Pieterplein op. We vorderen goed. Het weer wordt beter en de zon komt zelfs door.
We voorzien een zonnige finale op het St Pieterplein net zoals we destijds ook
aan het meer van Geneve geëindigd zijn . We nemen nog een laatste espresso
vlak voor de aankomst en trekken even een droog shirt aan. Hoe dichter we bij het Vaticaan komen hoe drukker het wordt. Hele hordes mensen vooral in groepen lopen tegen onze looprichting in. We gaan vermoeden dat er iets aan de hand is. Tegen de tijd dat we bij de Porta Angelica komen kunnen we bijna niet meer tegen de stroom inlopen. En inderdaad de Porta is hermetisch afgesloten met veel politie erbij. We sms'en naar Ans en wat blijkt : onverwacht heeft paus Franciscus een soort audientie ingelast en is het hele St Pieterplein potdicht gelopen met mensenmassa's. We mogen niet door, het is even voor twaalf. De agent verzekert ons dat het plein om 13 u weer " vrijgegeven " wordt. Jammer, een beetje anticlimax gevoel. Onze vrienden vinden ons al snel en na een hartelijke begroeting besluiten we ergens wat te nuttigen en dan maar in een tweede poging te eindigen.
Tegen 13.15 u zijn we weer terug maar alweer zijn er massa's mensen die dringen en ongeduldig staan te wachten , tegengehouden door de agenten. Het duurt nog zeker een half uur voordat eindelijk de massa het plein in een mum doet volstromen. Eerlijk is eerlijk we hadden het iets plezieriger voorgesteld. We maken een paar foto 's en besluiten dat we vrijdag in alle vroegte teruggaan om dan ook de koepel te beklimmen om over Rome uit te kunnen kijken.
We zoeken onze weg naar Trastevere waar we inkwartieren. Overpeinzingen hebben we gelukkig gisteren al gemaakt en nu zijn we moe maar voldaan . We hebben ruim 1200 km gelopen en het was een prachtreis. Iedereen die ons geholpen heeft en of ondersteund : heel erg bedankt!
Iedereen die de Via Francigena overweegt : DOEN !

Paul en Margo Beelen -Santegoeds

• 16 Oktober 2013 - 21:24

Franka Vd Doelen:

Hoi Margo en Paul,

Wat een prestatie hebben jullie neergezet. Proficiat!

We hebben genoten van jullie fantastisch mooie beschrijvingen en foto's.

Het lijkt wel of jullie deze tocht zonder pijntjes en blaren hebben gelopen. Zeker een hele ervaring om zoiets te kunnen en mogen meemaken samen.

Geniet nog van de tijd in Rome en tot ziens weer in Veldhoven.

Frans en Franka

• 16 Oktober 2013 - 21:37

Noud Maas:

Dag Paul en Margo,

Er zijn nogal wat zaken waarmee ik jullie wil feliciteren:
    - allereerst natuurlijk het bereiken van jullie doel: Rome;
    - maar ook met de wijze waarop jullie dat deden: met veel plezier, optimisme en levenslust;
    - en de werkelijk prachtige foto's die jullie onderweg hebben gemaakt, waardoor ik het gevoel had weer onderweg te zijn;
    - en natuurlijk de mooie reisverhalen waarin de positieve beschrijving (ook van de tegenslagen) maakten dat het een genot was om mee te lezen.

Geweldig!

Ik heb nog een tip/advies:
    Als je naar de sacrisite gaat van de St. Pieter en je vraagt daar naar don Bruno, dan krijg je naast een mooi 'Testimonium' ook een exclusieve rondleiding door de 'grotto's' onder de St. Pieter. En daarbij wordt ook het Petrusgraf bezocht (wat redelijk exclusief is voorbehouden aan alleen pelgrims en andere heel belangrijke mensen).
    Het was voor mij een van de hoogtepunten van mijn pelgrimsreis!

• 16 Oktober 2013 - 22:21

Marja En Bert:

Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!
    Ook wij hebben volop genoten van jullie prachtige fotoos en boeiende verslagen!
    Fijne dagen in Rome!
    Hartelijke groetjes,
    Bert en Marja

• 17 Oktober 2013 - 09:32

Resie En Harrie:

Proficiat met jullie geweldige prestatie.We zijn trots op jullie.Hebben genoten van jullie mooie reisbeschrijvingen en de foto's erbij.We zouden het niet na kunnen doen.
    Nu nog een paar mooie dagen in Rome.Geniet er maar van.

Groetjes,Harrie en Resie

• 18 Oktober 2013 - 13:08

Angele Wijers En Heino Bijnen:

Ha die Paul en Margo,

Goede doorzetters zijn jullie!Niet te beroerd je schouders ergens onder te zetten.
    En ik ben het helemaal met jullie eens;alles draait om de eenvoud.
    Doe Papa Franciscus de groeten van ons.

Wel thuis en "merci pour tous".Salute Angele en Heino.

• 18 Oktober 2013 - 23:50

Pauke Stronkman:

Hallo Paul en Margo .

Proficiat met de behaalde eindstreep.
    Fantastisch, dat jullie al die km's hebben gelopen.
    Vooral als je net in het gebied bent geweest (rijdend met de auto!!!!) heb je nog meer bewondering voor jullie voettocht.
    Geniet nog van Rome en de voldoening, dat het gelukt is en het allemaal goed is gegaan.
    Met de prachtige foto's en de vele verhalen kun je steeds weer even terug blikken en opnieuw genieten.
    Wij gaan morgen naar Amsterdam om de 30ste verjaardag van Richard te vieren.
    Wat vliegt de tijd!!!!

Groetjes tot ziens in Veldhoven

Herman en Pauke

• 21 Oktober 2013 - 18:17

Rosemarie:

Van harte gefeliciteerd met het volbrengen van jullie voettocht. Geniet nog lekker van Rome en een fijne thuisreis toegewenst!
    Rosemarie