langzaam maar zeker - Reisverslag uit San Lorenzo Nuovo, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu langzaam maar zeker - Reisverslag uit San Lorenzo Nuovo, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu

langzaam maar zeker

08 Oktober 2013 | Italië, San Lorenzo Nuovo

Van Centeno naar San Lorenzo Nuovo 20,4 km

Inderdaad bleek Pierro een kunstenaar, ook als kok was hij best goed. Hij heeft voor ons gisteravond een heerlijke Siciliaanse pasta gemaakt met daarbij nog een omelet met ui.De open haard ging aan, het wordt 's avonds al wat frisser, en we zaten knus bij hem in de keuken aan tafel.Alweer een fijne overnachtingsplek die we op de gok gekozen hebben en die dan goed uitpakt.
Vanochtend met mist van huis gegaan. We hadden een zicht van zo'n 150 m en we hebben regelmatig even inde berm gestaan voor de veiligheid. We hebben nog even gedacht of we in een keer zouden doorlopen naar Bolsena. Dat schijnt een mooie plaats te zijn en de weg ernaar toe is vrijwel vlak.
Eerst komen we door Aquapendente. De straatjes waar de VF ons doorheen leidt zijn wat grauw en groezelig. We komen langs het plaatselijke ziekenhuisje en de diverse poli's zijn ondergebracht in de omringende oude gebouwen. Hier en daar kunnen we een blik naar binnen werpen en in feite is het beeld natuurlijk hetzelfde als bij ons , wachtende mensen op bankjes. Alleen als je dan bedenkt hoe bij ons eea is ingericht huizen wij natuurlijk in paleizen. Hoe het in feite allemaal werkt kunnen we niet zien maar het vermoeden is dat je bij ons als patient nog niet zo slecht af bent.
We vervolgen onze weg door de velden. We bedenken dat achteraf gezien de markering van de VF in het algemeen goed tot heel redelijk genoemd kan worden. Je hebt in feite echt geen GPS nodig als je een recente kaart hebt. Onze papieren kaart is achteraf gezien wat verouderd maar we hebben gezien dat er betere zijn. Ik ben inmiddels wel gewend aan de GPS ondersteuning en vind het wel prettig. Maar het kan zeker zonder.Dit even voor degenen die de VF willen gaan doen.
De lucht betrekt al gauw nog nog verder en we krijgen een matige regen over ons heen. We lopen ongeveer een uur in de regen waarvan een deel over de weg. De modder viel erg mee gelukkig. We komen in San Lorenzo binnen en plots hebben we een machtig uitzicht over het meer van Bolsena. Hier komen we langs een restaurantje genaamd "La Francigena" waar ze ook mooie kamers verhuren. Het wordt gerund door 5(!) vrouwen die het ook samen opgezet hebben.We besluiten om hier te blijven, en na een lekkere Pranzo begint het weer goed te hozen dus ons besluit valt goed uit. De weersverwachting lijkt iets te verbeteren de komende dagen en dan in Bolsena te zijn lijkt ons heel prettig.