allemaal druiven - Reisverslag uit San Quirico d'Orcia, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu allemaal druiven - Reisverslag uit San Quirico d'Orcia, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu

allemaal druiven

04 Oktober 2013 | Italië, San Quirico d'Orcia

Van Buonconvento naar San Quirico d'Orcia. 23 km

Gisteravond inderdaad heel lekker gegeten. We weten na vele weken in Italie hoe we het voor ons zelf lekker moeten maken: hier heeft men totaal geen probleem als gasten gerechten samen delen. Zo kunnen we van alles wat bestellen en een soort bord met liflafjes maken. Een lekkere wijn erbij en wij zijn " contenti".
Vanochtend een goed ontbijt met niet alleen dolce zoals brioches. Ook prima om goed te kunnen lopen. Het is behoorlijk bewolkt maar de temperatuur is nog goed. Na een felle klim uit het dorp komen we weer meteen in het Toscaanse landschap terecht, en deze keer zien we heel veel wijngaarden. Aan alle kanten wordt er geoogst en wat bijzonder is: we zien hele groepen met de hand op de oude manier plukken, en even verderop een mega machine die de wijnrank als het ware leegschraapt aan twee kanten. De druiven rollen van boven af in een container, op de wijnranken blijven alleen lege druiventakjes over. Zeer efficient, je ziet ook dat de hele wijngaard zodanig opgebouwd is dat zo'n machine de ruimte heeft. Alles draait hier om de wijnen van Montalcino dat we steeds op een heuvel zien liggen met haar wijngaarden als een enorme groene mantel aan haar voeten uitgespreid. Vanavond maar eens proeven nu we hier vandaag zo over deze heuvels gelopen hebben.Een italiaanse werker die met de hand druiven plukt heeft een fotogenieke uitstraling en hij laat gelaten een paar foto's maken schijnbaar onbewogen.
Na 15 km over de groene route komen we in Torrenieri. Hier nemen we een koffie en aqua en vervolgen onze weg. Nu is het meer over asfalt maar een rustige weg verder. De landschappen blijven prachtig en ik moet wat minderen met foto's maken omdat het anders teveel van het goede wordt, nog los van het matige fotolicht zo overdag.
We zien een engels stel wat ouder dan wij. Hij heeft de VF al een keer gelopen vanaf de Mt. St. Michelle. Nu zijn ze samen bepaalde stukken aan het nalopen zodat zij ook wat kan proeven van het mooie landschap en ervaren wat het is om over deze soms pittige paadjes te ploeteren. Ons lijkt het ook mooi om over een tijd nog eens terug te komen en bepaalde delen "over te doen"met onze kinderen of vrienden. De weervoorspellingen worden slechter. De komende dagen wordt er veel regen voorspeld net nu we een lange maar mooie route krijgen naar Radicofani. Het liefst willen we deze route natuurlijk met een beetje goed weer lopen omdat hij zo mooi schijnt te zijn en omdat in de regen lopen nu eenmaal vervelend is. Aangekomen bij ons B&B overleggen we met onze gastvrouw en maken een plannetje voor als het echt slecht wordt....
Eventueel wat langer in San Quirico blijven is een goede optie omdat het best een leuk dorp is en wij geen tijdsdruk hebben om per se door te lopen bij slecht weer.We zullen zien wat er gebeurt.

• 04 Oktober 2013 - 23:09

Noud Maas:

Lijkt me een wijs besluit van jullie om even in San Quirico te bivakkeren (er zijn mindere plekken denkbaar ;) ).
    Zeker ook, omdat de route van San Quirico naar Radicofani, hoewel bijzonder fraai, ook erg uitgestorven is. Onderweg kom je nagenoeg geen bewoonde wereld meer tegen en word je grotendeels op jezelf teruggeworpen. Geen route dus om met slecht weer doorheen te sjouwen. Wacht maar even tot de zon zich weer meldt, daar in het uiterste zuiden van Toscane (duurt nooit heel lang is mijn waarneming) en daarna weer verder.
    Heb nu al te doen met Paul: de verleiding om het fototoestel te gaan richten zal alleen maar toenemen naarmate jullie zuidwaarts gaan...
    Geniet (en niet met mate)....

Groetsels,
    Noud