tactisch wandelen - Reisverslag uit Siena, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu tactisch wandelen - Reisverslag uit Siena, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu

tactisch wandelen

01 Oktober 2013 | Italië, Siena

Van San Gimignano , via Colle di Val d'Elsa naar Monteriggioni in 2 dagen . 29 km

We zijn nu 2 dagen zonder internet geweest waardoor eea wat achterloopt wat betreft ons reisdagboekje. Nu in Siena pak ik de draad weer op.
In San Gimignano hebben we 's avonds erg lekker gegeten in een heel sfeervol restaurantje "la Peruca". Bij navraag betekent dit niet de pruik of zoiets maar was het doodgewoon een acroniem voor de 3 namen van de familieeigenaren. Naderhand nog op de Piazza Cisterna gekeken naar muzikanten, het was al donker en zoals we al zo vaak zagen hier in Italie waren er nog veel te veel kleine kinderen veel te laat op , lang na bedtijd. Of hier "Rust Reinheid en Regelmaat " alweer vergeten is de vraag.
Gezien de weerberichten besloten we om in 2 korte stukken naar Monteriggioni te lopen. Temeer ook omdat hier de omgeving erg mooi leek te zijn. Achteraf was dit een zeer goede tactiek! We hebben de eerste dag nog heel mooi terug kunnen kijken op San Gimignano en de zeer dreigende luchten vanuit die hoek hebben ons gedeeltelijk te pakken gehad. We hebben even de poncho gedragen en zijn een beetje nat geworden. We waren al vrij snel in Colle di Val d'Elsa bij het klooster van San Francesco. Daar konden we vrij vlug inkwartieren. Het plaatsje had een laag en een hoog gedeelte waar een stadslift functioneerde die we uiteraard gebruikten. Het was verrassend mooi en de historie kon je bijna voelen. We zochten een klein barretje op om wat te eten en we hadden onze "primo" nog maar net op toen het water kwam: met bakken !!! We hadden meteen medelijden met alle pelgrims die op dat moment nog ongetwijfeld ergens onderweg waren. Helaas lukte de wifi code maar niet en de barjuffrouw had weinig zin om ons verder te helpen.
Nog wat rondgeslenterd en savonds vlak bij het klooster een pizzeria gevonden. Het leek wat kaal en ongezellig maar opeens stroomde het vol met italianen en er was volop leven en de bediening en het eten waren uitstekend dus alweer bleek: niet alles is zoals het lijkt te zijn.
De volgende dag vertrokken we op tijd naar Monteriggione ook weer om de eventuele regen van de middag voor te zijn. Door de hevige regen van de vorige dag was alles nog nat maar de zon kwam toch even door wat daardoor juist spectaculair mooie beelden en nevels opleverde die in ons wandel decor ronddreven. De aanloop naar Monteriggione was ook erg fraai en het vestingstadje zelf, waar nog maar 60 mensen wonen, is prachtig. We waren welkom in de pelgrim opvang naast de kerk. Ik had van te voren gebeld en men had al een kamer voor ons 3-en klaargemaakt inclusief beddengoed en handdoeken, erg luxe! Werkelijk mooie plek precies in het historisch centrum. Ook nu weer begon het flink te regenen toen wij allang opgefrist waren en ons bedje gespreid was. Weer blij dat we niet in het veld waren en voor deze aanpak hadden gekozen. De geplande pauzedag in Siena zouden we dan hiervoor opofferen maar dat hebben we er voor over.
Navraag leerde dat de bakker pas om 9 uur open zou zijn in dit toeristen dorpje. Dus grepen we terug op een beproefd middel de " pizza al zaino" . Na wat uitleg half italiaans en een stukje engels had men het door: bakken,snijden en inpakken. We moesten buiten maar even wachten. Na enige tijd kwam inderdaad de jongedame naar buiten en begon heel enthousiast: " the pizza is ....uhh ...uhh?" "Ready!!" riepen we in koor.
Maandagavond hebben we in de Osteria tegenover ons huis lekker italiaanse gerechten gegeten met een fles Chianti van Carel die het tot een feestje maakte. Een mooie afsluiting van dit opgedeelde traject .

• 01 Oktober 2013 - 17:31

Mathijs:

gelukkig weer bericht en plaatjes. ik werd al ongerust.
    en wat voor een plaatjes, tsjonge jonge zeg: zag ik daar de godfather net om de hoek weg lopen?

• 01 Oktober 2013 - 21:24

Karin:

Hoi Paul en Margo,
    Bedankt voor de vlaai en de kaart. Ze zijn gearriveerd en voor het bellen. Jammer dat ik er niet was!
    Ik miste de berichtjes ook al. Heerlijk zo'n terugkerend ritueel van elke dag even lezen en mooie plaatjes Kijken.
    Hier gaat alles prima.
    Allebei een dikke kus,