dopo la pioggia viene il sereno - Reisverslag uit Vetralla, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu dopo la pioggia viene il sereno - Reisverslag uit Vetralla, Italië van paulmargo - WaarBenJij.nu

dopo la pioggia viene il sereno

12 Oktober 2013 | Italië, Vetralla

Van Viterbo naar Vetralla 17 km

Vanochtend werden we wakker met geklater van water. Dat was niet echt voorspeld : even buiten kijken: de regengoot van het middeleeuwse pand waar we sliepen was zo lek als een mandje en het regende flink. Resultaat een watervalletje naast ons raam.
Maar weer flink getreuzeld na het ontbijt want in de stromende regen weglopen dat wilden we echt niet.
We overwogen net of we misschien een dag in Viterbo zouden blijven toen het toch wat minder werd. Toch maar inpakken en opzadelen en tegen 10 uur waren we op straat. Gelukkig werd het eigenlijk steeds beter en tegen het middaguur scheen zelfs weer de zon : "dopo la pioggia viene il sereno" na regen komt zonneschijn , dat zeggen ze hier ook gelukkig.
Het is geen bijzondere weg te noemen maar we zijn blij met het goede weer.
Onderweg komen we een fransman tegen die in de tegengestelde richting aan het lopen is. Dat hebben we nog weinig gezien. We schatten hem hooguit dertig jaar. Hij vertelt in steeds rapper frans als hij merkt dat we wat frans kunnen spreken. We maken er uit op dat hij een zwaar auto ongeval ternauwernood heeft overleefd en dat hjj daarna alles anders is gaan zien. Hij is katholiek geworden en heeft besloten om de VF te gaan lopen om over zijn leven na te denken en " andere ideeen" op te doen. Een sympathieke gast en we kunnen ons er wel iets bij voorstellen na zo een ervaring. Hij heeft geen echte rugzak maar het lijkt eerder een weekendtas bij zich en een grote paraplu. Ieder op zijn manier, toch?
Er is op de kaart een variant die minder langs de weg loopt maar die is in het veld even niet zo duidelijk aangegeven. En we komen bijna automatisch op de "rode" variant. Wij raden hem af voor degenen die de VF willen lopen want er is weinig ruimte in de berm.We besluiten een stukje buiten de vangrail te lopen maar dat valt ook niet mee. Al met al een minder leuk stuk van de weg maar het was te vermijden geweest.
In Vetralla vinden we een aardig familiehotel en de broer van de padrone runt een restaurant beneden in het dorp waar de pellegrino's een kleine korting krijgen: nepotisme? Ach het is maar hoe je het bekijkt en eten willen we toch.