Robinson Crusoë - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu Robinson Crusoë - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu

Robinson Crusoë

Door: Paul

19 Maart 2023 | Nieuw Zeeland, Motueka

Robinson Crusoë

Zondag19 maart 2023

Afgelopen nacht toch iets minder geslapen, het bed in dit kleine tuinhuisje was klein, het was warm en we moesten het deze keer doen met een rumoerige ventilator. Muggengaas was er niet, de muggen waren gelukkig niet al te talrijk. Margo ontdekte een volgens haar enorme spin op de badkamer maar ondergetekende was net goed ingebed in de kussens dus jammer maar helaas, laat de spinnen maar kruipen, doen niks.

We maken de rugzak klaar voor de dag , en daarnaast een pakket voor reserve en de nacht dat vervoerd wordt door Wilson, zeg maar het reisbureau. We zijn ruim op tijd volgens de afspraak maar zelfs dat is nog veel te vroeg, er moet nog een groep opgehaald worden met de bus. We wachten in totaal wel 2 uur voor er iets gebeurt. Dat is dus een van de voornaamste redenen dat we liever alles zelf regelen en in de hand houden, zodat we als we klaar zijn ook echt kunnen vetrekken. Maar goed all in the game. We parkeren de auto enkele km verderop bij dhr Wilson in de achtertuin. Een oudere man type Hemmingway, die jaren geleden aan de wieg heef gestaan van deze onderneming. Je kunt wandelen, kajakken of een combi maken. We varen met een soort catamaran door de Tasman baai, telkens met bochtjes en leggen op diverse plaatsen aan met een mobiele loopplank aan boord van de boot. Mensen stappen op of af , afhankelijk van wat ze afgesproken hebben. Het is tevens een soort watertaxi. We gaan zelf van boord bij Totaranui. Daar begint onze wandeltrack. Voornamelijk door het bos langs de kust maar ook hele stukken over het strand door het rulle zand. De zon schijnt fel en het is behoorlijk warm. De rugzak is echter een heel stuk lichter dan op de Routeburn track wat een weldaad is.

Als we zo over dit strand lopen in alle stilte met alleen het ruisen van de zee en het oerwoud dat op plekken tot in de zee doorloopt is er weer het gevoel dat hier nog echte wildernis is. De gedachtesprong naar een schipbreukeling als Robinson Crusoë is snel gemaakt. Je kunt je voorstellen als er verder niets anders is en je bent alleen dat je dan vanzelf wel hardop tegen jezelf gaat praten.

Er is een groep van 8 die met een gids gaat lopen, en een zestal dat grotendeels met de kajak gaat en wij zijn “ self guided” net als nog een paar groepjes. We komen enkele punten tegen waar we twijfelen over wel of niet richting veranderen. Er is een app maar die beheersen we nog niet zo goed en de telefoon van Margo is bijna leeg. We moeten voor 5 uur de baai oversteken als het nog laag water is, dus er is wel wat tijdsdruk. Vanochtend hebben we gelukkig bij een soort Action winkel allebei nog een paar lichtgewicht “waterschoentjes” gekocht waar we nu blij mee zijn. Het is een brede vlakte die langzaam volloopt met zeewater, het lijkt denk ik een beetje op wadlopen. Korte broek aan, wandelschoenen aan de rugzak binden en officieel moeten we ons richten op een fel oranje teken aan de overkant. Maar al gauw zien we dat ons verblijf veel meer westelijk ligt. Net als de anderen voor ons lopen we liever daar direct naar toe. Het is inmiddels 16.45 u en we moesten echt voor 17 u oversteken. Bijna op het eind komen we toch voor een wat bredere geul die we eerst niet zagen en we wagen het er toch maar op . Tja …. In plaats van waden door kniehoog water zakken we midden in de geul natuurlijk wat dieper weg, ik tot boven de knie Margo bijna tot de liezen. Gelukkig geen telefoon in onze broekzak …!

Het verloopt dus allemaal prima , maar we zijn iets natter dan verwacht. Maar goed dat we geen kwartier later zijn vertrokken.

Het verblijf is prachtig gelegen en heel mooi opgeknapt. De chefkok verwelkomt ons in eigen persoon en is heel hartelijk. Het terras heeft een prachtig uitzicht over de baai en de Sauvignon Blanc is er heel lekker. Een groter contrast met de Routeburn hutten bestaat niet. Zeker als we aan tafel een heerlijk driegangen diner krijgen opgediend. Perfect!

Er wordt geanimeerd gesproken en we zitten aan tafel met een Duitser, Oostenrijker, Engelsmanm Fin, kiwi en Amerikanen.

Om Negen uur is alles stil en donker. Het bed is kingsize, en de douche perfect.

Buiten kan ik een paar mooie opnames maken van her huis met de melkweg erboven , een mooiere afsluiting van de dag is niet denkbaar.

• 22 Maart 2023 - 09:53

Alie:

ik zit weer heerlijk hier op een Waddeneiland te genieten van jullie prachtige reisverhalen en kan mij ook inleven wat jullie hebben ervaren aan tijdsdruk als je te maken krijgt met hoogwater standen. Een beetje avontuur hoort erbij . Geniet ervan [e-1f605][e-1f44d][e-1f3fc]

• 22 Maart 2023 - 12:39

Peter :

Hoi Paul en Margo,

Het Abel Tasman NP is een mooi gebied en alleen per boot te bereiken. Wij zijn destijds met zo’n zelfde boot meegegaan en bij Anchorage eruit gestapt!

En inderdaad de tijd goed in de gaten houden zodat je met droge voeten de overkant van een baai kan bereiken!

ik volg jullie van dag tot dag en beleef met ons fotoboek erbij deze mooie reis opnieuw!

Veel reisplezier nog er komt nog zoveel moois!