Sky high en rugby - Reisverslag uit Clevedon, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu Sky high en rugby - Reisverslag uit Clevedon, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu

Sky high en rugby

Door: Paul

02 April 2023 | Nieuw Zeeland, Clevedon

Sky-high en rugby

Zaterdag en zondag 1 en 2 april. Clevedon

Op zaterdag met een beetje weemoed de deur achter ons superplekje dichtgetrokken en op weg gegaan richting Auckland naar Clevedon. Omdat de SH25 afgesloten was wegens schade door Gabreëlle zijn we een stuk omgeleid en moesten we een heel stuk dezelfde weg terug als waar we gekomen waren met kleine kronkelweggetjes door de bergen.

Daarna heel veel kleine weggetjes tussen de akkers voor ons gevoel en uiteindelijk in het “stadje” Clevedon wat gegeten. Het heeft flink geregend en ons uiteindelijke plekje ligt echt op het platteland 6 km buiten Clevedon. Het zijn een soort Cabins heel mooi gelegen en prima ingericht. Dit is ons stekje voor de laatste 3 dagen.

De gastvrouw komt nog wat spullen brengen en tipt ons dat er zondagochtend een echte boerenmarkt is, maar wij hadden bedacht om juist vroeg naar Auckland te rijden. De klok wordt nl een uur terug gezet die nacht, en aangezien we tot in het hartje van Auckland willen rijden lijkt ons een rustige verkeerssituatie wel zo handig.

En inderdaad gaat het rijden in centrum Auckland best goed, het heeft niet de hectiek van bij ons in de randstad, ondanks dat het de grootste stad van NZ is. Margo typt een andere P in dan ik dacht en eenmaal gearriveerd moeten we weliswaar een kwartier langer lopen maar het tarief is ook een stuk lager.

Tot vlak voor hartje centrum is er weinig echte hoogbouw waardoor de stad eerder als een rustige plattelands gemeente oogt. Pas vlak bij de sky tower, kenmerkend voor Auckland, is er hoogbouw en grote glazen kantoren zoals in elke grote stad.

De Sky tower is een slanke toren van 326 m hoog met een uitzicht platform op 220 m. Je kijkt helemaal over de stad, en de dichte mist waarin we vanochtend vertrokken is plotsklaps verdwenen. Margo blijft liever enkele meters van de ramen weg op deze hoogte. Ze hebben op de loopgalerij aan de buitenzijde hier en daar glazen bodems gemaakt waardoor je tot op de begane grond kijkt en je dus als het ware zweeft boven de grond. Het blijft een raar gevoel en je hebt de neiging om de leuning vast te pakken als je daar op gaat staan op een hoogte van 200 m. Je kunt er ook een skywalk doen waarbij je, gezekerd en wel, over de rand kunt gaan hangen buiten op een balustrade of een soort bungy jump maken. Maar dat gaat ons te ver . Ze maken mooie dingen die Kiwi’s.

Daarna gaan we een hapje eten aan het waterfront in de haven. We kunnen dit op ons gemak doen , want we hebben pas om 1 uur afgesproken bij het beroemde rugbyteam van de All Blacks. Hier krijgen we een rondleiding. We zijn maar met 4 mensen, 2 Canadezen en wij. Ze hebben een hele fraaie rondleiding opgezet met uitleg, video beelden en een historisch overzicht. Er staat een zuil met een flinke brok Jade, groensteen, die de Maori’s cadeau hebben gedaan. Hij symboliseert Nieuw Zeeland, en brengt geluk en vitaliteit, maar ook raak je met NZ verbonden als je erover wrijft. Deze steen gaat mee over de hele wereld waar het team ook speelt. De spelers hechten er grote waarde aan.

We komen met een video scherm levensgroot oog in oog te staan met de AllBlacks (mannen) en de BlackFerns( vrouwen) die ons confronteren met hun Haka zoals ze die voor de wedstrijd doen. Heel imponerend. ]Daarna kunnen we ook nog wat spelen in een mooie interactieve ruimte waar we kunnen gooien en trappen met rugbyballen etc. Ook dit hebben ze weer eens heel goed opgezet. We zijn onder de indruk hoe de Kiwi’s hun musea inrichten en voor het publiek aantrekkelijk maken. We hebben toch echt wel iets meegekregen hoe rugby zowel bij de mannen als ook bij de vrouwen er aan toe gaat, en vooral ook hoe trots ze hier op hun teams zijn.

Dan terug naar Clevedon waar een mooie oranje avondlucht de dag afsluit.

• 02 April 2023 - 12:50

Dré :

Ik denk zo dat jullie zwembadje thuis omgebouwd gaat worden tot een Hot Tub en dat NZ jullie huiswijn gaat worden. We hebben genoten van het hele reisverslag. Fijne afsluiting en een goede ( behouden) reis terug.[e-1f44c][e-1f4aa]

• 02 April 2023 - 13:40

Ruben En Marian:

Het zit er bijna op!

mooie reis, prachtige dingen gezien en mee gemaakt!

straks thuis heel lang nagenieten [e-1f44d]!

goede reis na huis

• 02 April 2023 - 23:00

Bert En Marja:

Wat hebben jullie een prachtig avontuur beleefd!

Zoveel gezien en meegemaakt !

Wij hebben jullie met heel veel plezier gevolgd!

En bewonderen jullie avontuurlijke instelling!

Mooie afsluiting en goede terugreis!