Noordwaarts - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu Noordwaarts - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu

Noordwaarts

Door: Paul

26 Maart 2023 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Noordwaarts

Zondag 26 maart 2023, Tongariro National Park

We rijden vandaag 265 km naar het noorden, zo’n 3 uur en 15 min. Het weer is grijs en kil en nat. Soms fikse regenbuien.

We checken in bij de Tongariro Crossing Lodge, waar Louis de manager voor ons probeert uit te vinden waar we de bus geboekt hebben voor morgen. We hebben in augustus al de shuttle geboekt en betaald om ons van het eindpunt van de crossing naar de start te brengen, maar we hebben geen duidelijke mail met instructies terug ontvangen. Uiteindelijk hebben we de waarschijnlijke firma gevonden, het blijkt een mix van meerdere taxi shuttles te zijn . We sturen een mail en we krijgen vrij vlug toch een antwoord dat we geboekt zijn voor 07.00 uur morgen vroeg.

Vandaag zijn alle shuttles gecanceld wegens het slechte weer.

We moeten dan eerst zelf 40 minuten rijden naar een bewaakte P en worden dan naar de start gebracht. Omdat we in het donker morgen vertrekken verkennen we vast waar het is, en dat is niet verkeerd denken we omdat er meerdere P zijn. Onze Nissan 4 Xtrail blijkt flink te drinken maar dat was te verwachten.

Na lang wikken en wegen wil mijn meisje toch de tocht lopen , 7 a 8 uur looptijd en een stijging van 800 en daarna daling van ongeveer1000 m.

Willen jouw onderste ledematen dit wel doen allemaal ? “ Als de meeste mensen dit kunnen, kunnen wij het ook “ is de Cruijffiaanse reactie……..

Vanavond maken we dan maar zelf een flink bord spaghetti stel ik voor en dan maar hopen dat we niet te nat worden en toch ook nog wat kunnen zien . Gezien de zwaarte van de tocht behoud ik mij het recht voor om af te zeggen als het slechter weer wordt. Volgens de DOC site is de verwachte “ visibility” zo’n 500 m , voor wat t waard is.

Misschien wordt morgen wel de “ once in a lifetime tocht “ voor mijn meisje….. ( zei ze zelf ).

Op onze kamer is het ki , bijna koud. We ontdekken dat het bed een electrische onderdeken heeft. Gaan we die straks proberen?