Zeeziek of luchtziek. - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu Zeeziek of luchtziek. - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu

Zeeziek of luchtziek.

Door: Paul

21 Maart 2023 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Zeeziek of luchtziek?

Dinsdag 21 maart 2023

Na een diepe slaap worden we uitgerust wakker en gaan we weer aan het ontbijt met roerei, spek en tomaat. Het zestal Kiwi’s dat ook selfguided loopt en gisteren de hele tocht heeft gemaakt , gaan net als wij toch ook het eerste deel van de laatste dag afkorten met een boottocht vooraf. Overigens blijkt dat nu alle wandelaars hiertoe besluiten. Het scheelt veel gezwoeg en blaren waarschijnlijk. We zijn tenslotte op vakantie niet waar?

De boot wordt gereserveerd en we kunnen nu wachten tot 12 uur totdat hij aanlegt. Een van de 6 Kiwi’s , een dame van rond de 50 heeft flinke blaren aan de tenen. Ik help haar om een stukje compeed te modelleren om haar kleine teen die erg gevoelig is. Er worden allerlei reiservaringen uitgewisseld, Margo is begonnen aan haar luisterboek “ in de ban van de ring”. Ik ga op het strand kijken waar een groepje Fransen, duidelijk onervaren, instructies krijgt van de gids hoe zo’n kajak werkt en wat te doen als hij om zou slaan. Het is bijna hilarisch om te zien hoe de misverstanden ontstaan omdat deze lui nauwelijks Engels verstaan. maar uiteindelijk raken ze toch wel te water.

De boot komt precies op tijd en we varen 20 minuten naar de volgende baai. Daar begint het laatste deel van de driedaagse. We lopen gelijk op met de 6 Kiwi’s en voor hen is het makkelijk dat ik een paar keer een groepsfoto voor ze kan maken. Het is een hele makkelijke weg . Het weer is alweer prachtig ondanks de voorspellingen van bewolking en regen.

De bus brengt ons terug naar de basis. Een hartelijk afscheid en we zijn op weg naar Blenheim voor onze laatste nacht op het Zuidereiland. Morgen zouden we naar Picton gaan waar we de ferry naar Wellington nemen, de auto kunnen we in Picton inleveren. Het laatste uur van de autorit verandert het weer in regen en nog meer regen tot gigantische stortbuien. Ik vind dat ik met dit soort regen niet te hard kan rijden, maar zelfs een vrachtauto haalt dan nog in waardoor je ongeveer helemaal niks meer ziet. In Blenheim even zoeken naar ons verblijf. Daar is internet en prompt ontvangen we een sms van de ferry maatschappij dat de boottocht morgen is gecanceld wegens slecht weer met hoge golven! De straat van Cook tussen het Noorder- en Zuidereiland is berucht wegens storm en slecht weer! Wat nu ??

Onze gastvrouw leest mee met de berichtjes en kijkt op allerlei sites en ziet het somber in voor de overtocht. Anders wij wel, die al vlug zeeziek worden bij een beetje deining. Ze vertelt dat we hier vlak bij een klein vliegveldje zitten en dat vliegen ook een optie is.

We eten eerst maar eens een boterham en overwegen wat te doen. We hebben in deze 5 weken van alles extra verzameld qua etensspullen, en tassen gekregen bij de Abel Tasman firma. Krijgen we dit allemaal mee?

We besluiten om te vliegen, 20 minuten en klaar, wel is de vlucht pas om 18.30 u . Het lijkt erop dat we met autohuur wel eea kunnen regelen. We persen alles zoveel mogelijk in de tassen , wellicht een extra tas aan bagage maar dat zien we morgen wel weer. Benieuwd hoe de dag van morgen gaat verlopen………..

• 22 Maart 2023 - 05:57

Jolanthe:

Wat een mooie verhalen en foto's. Hopelijk wordt het weer komende dagen weer net zo mooi als de afgelopen dagen en is het slechte weer gauw voorbij. Goede vlucht naar jullie nieuwe bestemming. Groetjes Rob en Jolanthe

• 22 Maart 2023 - 12:59

Peter :

Wat jammer dat weer niet meewerkt en de oversteek naar het Noorder Eiland niet met de Ferry kan plaatsvinden.

Cook Strait is bij mooi weer een onvergetelijke ervaring maar bij slecht weer een nachtmerrie!

Wanneer het weer dus slecht is en er door ‘de trechter’ (Cook Strait) een harde westenwind (Roaring Forties) waait kan het een van de onaangenaamste plekjes op aarde zijn!