Kiwi’s en meer - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu Kiwi’s en meer - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van paulmargo - WaarBenJij.nu

Kiwi’s en meer

Door: Paul

16 Maart 2023 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Kiwi’s en meer

Donderdag 16 maart 2023

Vandaag blijven we in Franz Josef , een dorpje van 330 inwoners met een doorgaande hoofdstraat met restaurantjes ,een super en verder schijnbaar alleen boekingskantoortjes voor helikoptervluchten. Het weer is bewolkt , de bergtoppen onzichtbaar. We besluiten om aan de grond te blijven omdat de vlucht naar Mount Cook hier niet geëvenaard zal kunnen worden denken we.

Heerlijk om even “ niks” te hoeven doen. We blijven lang in bed hangen met leuk uitzicht naar buiten . We neuzen wat in de folders van hier en vinden een natuurmuseum waar ze ook Kiwi’s uitbroeden, de zeldzaamste soort van de 5 die er zijn. Nl de Rowi kiwi. Ok , die willen we wel zien en met de stevige entree prijs steunen we dit mooie initiatief.

Bij binnenkomst kan ik meteen de vraag goed beantwoorden hoeveel Kiwi soorten er zijn en “ win “ ik een sleutelhanger met een Kiwi, ha ha.

Naast souvenirwinkel is het ook een gletsjermuseum met interessante achtergrond filmpjes en modellen. Er zijn onlangs 2 kiwi jongen uitgebroed, een vrouwtje van een paar maanden en een jonger mannetje dat nog erg schuw is .Ze verblijven in een nagebouwd regenwoud waar het op wat rode lampen na vrijwel donker is, je moet fluisteren en absoluut geen camera’s gebruiken om ze niet te storen. Al gauw zien we dit bijzondere dier. Ze is nog jong maar al zo groot als een forse kip, met een opvallend lange snavel met super reukorgaan. Ze hebben na de gier het beste reukorgaan van alle vogels. Als ze een mens zou zijn zou ik zeggen dat haar schildklier veel te hard werkt. Ze loopt constant heen en weer, druk druk druk , pikken, zoeken , omdraaien en doorlopen en weer terug. Een volwassen kiwi kan een mens op vlak terrein makkelijk voorbij rennen. Het gewicht van de poten is 1/3 van het het totale gewicht, zo gespierd . Enfin ik hoef zelf geen wiki pagina te maken, kijk zelf maar. Heel interessant.

We zien nog reptielen die lijken op hagedissen maar het niet zijn: de tuatara , ook hier : zie Wikipedia.

De kiwi wordt ernstig bedreigd door met name de hermelijn die door de Europeanen is ingevoerd. Al met al mooi dat ze pogen de fouten van de mens te herstellen door nieuwe evenwichten na te streven . Overal staan vallen en giftig lokaas .Maar ik denk dat het een illusie is dat er in 2050 in heel NZ geen hermelijnen, ratten en possums meer rondlopen die de hele vegetatie en vogelstand dreigen uit te roeien zoals de minister op de video stoer roept.

We gaan eten bij Alice May, de naam van een dame die rond 1910 hier in NZ als 20 jarige haar lover doodschoot omdat hij haar in de steek wilde laten na haar eerst bezwangerd te hebben en haar baby levenloos ter wereld kwam. Een zelfmoord poging mislukte. Levenslange dwangarbeid werd ‘t. Maar een feministische beweging kwam in verzet en na 6 jaar kwam ze vrij en kreeg ze uiteindelijk heel veel kleinkinderen. De eigenaresse van dit restaurant is er een van ……

Si non e vero, bene trovato zei meneer Bakker altijd bij de rondleidingen in Rome : als het niet waar is, toch leuk verzonnen.

• 16 Maart 2023 - 14:57

Peter :

Jullie zijn niet voor niets gepensioneerd.

Een dagje ‘niks’ doen mag dus!

Geniet ervan het is vakantie!